Snorkig

September 17, 2009

Lily Allens 50 cents

Filed under: Svart Måndag — by snorkig @ 9:54 pm
Tags: , , , ,

Det har väl inte direkt undgått någon att skivbolagen och artisterna i UK inte riktigt tycker likadant om fildelning, om man ska uttrycka sig diplomatiskt. Lily Allen skriver på sin blogg en samling rappakalja som får mig att vilja utbrista F*ck you (very much). Men det som jag nog uppmärksammar mest är:

And it’s not like there aren’t alternatives to illegal downloads anyway. Sites like Spotify give us access to new music and different music without having to rip someone off – you can listen to tracks and see if you like them before you buy them.

Jag är tveksam till Spotify som det är. Ett positivt uttalande från någon som jag inte riktigt håller med om kan – i affekt, visserligen – få mig att bestämma mig. Spotify är tämligen värdelöst ur användbarhetssynpunk. Reklam ska inte få saker att blippa runt på skärmen. Jag är irriterad. Gör inget dumt nu. Jag lovar att ta ett par andetag, och bete mig sansat vid en senare tidpunkt.

Spotify är nog inget för mig, åtminstone inte på ett tag. Än har jag inte sett något som får mig att vilja pröjsa 99 kr i månaden, och jag undrar fortfarande var den japanska hårdrocken är. Idéen är lysande, genomförandet desto sämre. Jag föredrar inställningen jag hittar hos CDBaby.

För det finns något ski(t)branschen har missat; det handlar inte om pengarna, eller felaktiga affärsmodeller – åtminstone inte endast. Vad multimediaindustrin verkar ha missat är att det just nu är inne med etik. Jag bortser här från brinnande finanskris för ett ögonblick, men faktum är att det är inne för företag att verka schyssta och ansvarstagande, eftersom konsumenternas samvete kräver det. Alltså är det ok att höja pris på flygbiljetter om pengarna går till att göra något åt klimatförändringar. Det är ok att vara lite dyrare, om man samtidigt garanterar bra villkor för arbetare. Någon vi älskar att hata har i det läget ett stort PR-problem. Hollywoodbokföring, kaffepengar till kreatören, stämma ensamstående tonårsmorsor, och så vidare i all evighet. Vem fasiken vill sponsra sånt?

Det är skönt att se att även stora artister som 50 Cent börjar inse att fildelning är marknadsföring till viss del och inte ett förlorat köp varje gång. Fildelningen går inte att stoppa, och även om vissa inte verkar tycka att det är en god anledning att sluta försöka, så är det urbota korkat att urholka rättssäkerhet och personlig integritet på kuppen. If you can’t beat them – join them. Synd att Piratebay-köpet är ett försenat aprilskämt, men lösningen kanske kan komma från politiskt håll? Och misslyckas de röd-gröna med att vara tydliga i integritetsfrågorna kan säkert piratpartiet sätta eld i baken på både dem och Alliansen.

Advertisements

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: